Oznámení
Nebyly nastaveny údaje pro přístup do Google API (je nutno vytvořit Google aplikaci a získat přístupové údaje, ty následně nastavit v administraci CMS)
  • Mise

    Naším posláním je podpořit a rozvíjet roli firemního ombudsmana a zvyšovat profesní úroveň jeho práce.

Proč jsme tady

Snažíme se definovat nezastupitelné podmínky, které musí být splněny, aby bylo působení firemního ombudsmana přínosem pro zaměstnance a tím i pro firmu.

Jsme přesvědčeni o tom, že: „Jak se to nastaví, tak to funguje respektive nefunguje!“ A jednou pošramocená důvěra se těžko obnovuje.

Staráme se o to, aby role firemního ombudsmana byla profesně rozvíjena, respektována a využívána jako účinný nástroj pro vznik zdravé a efektivní firemní kultury.

3. - 5.4. 2023, IOA 18th Annual Conference

  24.01.2023

Save the date! Po dlouhé době proběhne konference International Ombuds Association (IOA) prezenčně v Seattle, USA.

 

Číst celé...

28.2 - 1.3. 2023, Seminář: Firemní mediace

  24.01.2023

Kurz představí roli interního mediátora a možnosti jeho zařazení do podnikových struktur. Naučíte se konflikt analyzovat, určit vhodný proces řešení a využít mediačních technik pro zklidnění napětí v pracovním prostředí. 

 

Číst celé...

14. -16.6. 2023, Konference ENOHE, Praha

  24.01.2023

Každoroční konference European Network of Ombuds in Higher Education (ENOHE) proběhne v Praze (Karlova Univerzita).

Číst celé...

13.10. 2022, Happy Ombuds Day

  24.01.2023

Každý druhý čtvrtek v měsíci říjnu slavíme Mezinárodní den ombudsmanů. Letošními tématy bylo: resilence, respect, resolve (odolnost, respekt, odhodlání).

Číst celé...

Kdo je firemní ombudsman

Institut ombudsmana vznikl ve Švédsku, kde byl ombudsman pověřen králem dbát na správné chování úředníků. Hromadného rozšíření se ale dočkal až ve druhé polovině 20. století, kdy postupně vzniklo mnoho forem ombudsmanů s různými rolemi, funkčními povinnostmi a standardy praxe - od Veřejného ochránce práv přes ombudsmany finanční, univerzitní nebo firemní.

Firemní ombudsman je nezávislou, nestrannou a důvěrnou osobou, jejímž cílem je usnadnit řešení obav zaměstnanců, případně externích klientů, upozorňovat na systémové potíže brzdící zdravý rozvoj pracovního prostředí a umožnit jednotlivcům i organizacím překonávat spory, konfliky a překážky, které stojí v cestě k dosažení jejich plného potenciálu.

Firemní ombudsmany najdete v různých typech organizací, vysokých škol, nemocnic, v malých a středních podnicích, ve velkých korporacích. Do své pozice jsou jmenováni nebo zaměstnáni přímo organizací. V závislosti na kontextu působení se liší jejich pravomoc, ale primární cíle, povinnosti a nezávislost na formálních organizačních strukturách, jsou stejné.

Plné využití lidského potenciálu považujeme za rozdílový faktor konkurenceschopnosti jakékoli firmy.

Firemní ombudsman je 

  • NEZÁVISLÝ (funguje nezávisle na formální struktuře firmy),
  • NESTRANNÝ (nestaví se na žádnou stranu a místo toho se snaží najít možnosti řešení nebo odhalit problémy, které blokují spravedlivý proces - pro ty, kteří hledají pomoc i pro firmu),
  • DŮVĚRNÝ (chrání vaši identitu a důvěrné informace),
  • NEFORMÁLNÍ (nejde o formální vyšetřování, které je často typické pro personální nebo právní procesy, rozhovor s ombudsmanem probíhá vždy v důvěrném a bezpečném prostředí).

CO FIREMNÍ OMBUDSMAN PRIMÁRNĚ DĚLÁ

Pro organizaci

  • pomáhá předvídat, předcházet a řešit vnitřní neshody a spory, nejlépe dříve než naplno propuknou.
  • usnadňuje komunikaci a efektivní vztahy mezi zaměstnanci a organizačními útvary, partnery a majiteli firmy.
  • identifikuje a upozorňuje na systémové potíže a rizika, která by mohla bránit dělat informovaná obchodní a manažerská rozhodnutí.
  • pomáhá se změnou, s adaptací na rychle se měnící podmínky, se ztrátou pocitu jistoty.
  • poskytuje zpětnou vazbu, intervenuje, mediuje jednání a tak doplňuje tradiční personální, právní a liniové způsoby řízení.

pro jednotlivce

  • nabízí bezpečné místo, které umožňuje důvěrnou komunikaci.
  • naslouchá a pomáhá formulovat otázky tak, aby se člověk lépe orientoval v širokém spektru situací dříve, než začne jednat.
  • nabízí důvěrné místo pro diskusi, možnosti, jak nahlásit nesprávné chování nebo jak zvládát a řešit konflikt.
  • konzultuje, provádí mediaci, urovnává spory.

CO FIREMNÍ OMBUDSMAN NEDĚLÁ

Firemní ombudsman není personalista, odborář, HR referent/manažer nebo podnikový právník. Firemní ombudsman se potkává s podobnými situacemi, ale tyto funkce nenahrazuje. 

Firemní ombudsman:

  • neprovádí formální vyšetřování;
  • nenahrazuje ve firmě formální kanály;
  • nesvědčí nebo nepředkládá dokumenty v soudním nebo jiných řízeních. 

CO DĚLÁME MY

Podporujeme rozvoj institutu firemního ombudsmana prostřednictvím zavádění profesních standardů, etického kodexu, podpory vzájemné spolupráce, vzdělávání a strategického partnerství mezi jednotlivými členy spolku.

Pořádáme školení, odborné workshopy, kulaté stoly, besedy s hosty, konference, vydáváme newsletter, publikace, příručky.

Proč je to důležité

Firemní ombudsman napomáhá vedení společnosti vidět a řešit situace, které jsou pro zaměstnance problematické a pro firmu neefektivní. Jeho výsadní postavení s garancí neutrality a mlčenlivosti, umožňuje prošetřit stížnosti, mediovat interní spory, nabádat k nápravě a celkově přispívat k zlepšení dobrých vztahů na pracovišti. Díky identifikaci neproduktivních vzorců či postupů napomáhá odhalovat rizika a hledat systémová zlepšení vnitropodnikové kultury.

Zřízení funkce firemního ombudsmana je považováno za znak společensky odpovědné organizace, která klade důraz na dodržování profesních, etických, sociálních a ekologických standardů v každodenní pracovní praxi a interakci se svými zaměstnanci. Odpovědné chování zvyšuje produktivitu práce, loajalitu zaměstnanců a přináší firmě dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu.

Kontakt

Asociace firemních ombudsmanů České republiky, z.s.

IČO: 09900420

Anny Letenské 34/7, 120 00 Praha 2

Partneři

benefits
benefits